Modřany
Modřanská rychlodráha, nejdelší úsek tramvajových tratí v Praze, který vede mimo silnici, nabízí skutečně rychlé a spolehlivé spojení jihu s centrem. Většinu doby vede podél Vltavy, což na kráse jen přidává.
Na konci roku 2019 jsme prošli celou pražskou tramvajovou síť.
Najetím myši na mapu si prohlédněte a rozklikněte jednotlivé úseky...
Modřanská rychlodráha, nejdelší úsek tramvajových tratí v Praze, který vede mimo silnici, nabízí skutečně rychlé a spolehlivé spojení jihu s centrem. Většinu doby vede podél Vltavy, což na kráse jen přidává.
Víte, kde leží křižovatka Octárna? Odpojuje se z ní například spojka přes Hládkov, nebo také zbytek dnes probírané tratě od Prašného mostu na Sídliště Petřiny.
Tramvajová trať od Chotkových sadů na Bílou Horu je lehce přesmyčkovaná – po celé trase nalezneme přibližně 6 možností obratu tramvají, ač sem v běžném provozu zajíždí jen 3 různé linky.
Od Vozovny Strašnice do Hostivaře se táhne tramvajová trať s linkou 26, kterou v dnešním videu prochází Michal. Cestou potkává dvě nádraží a u nich smyčky... i když v minulosti a v budoucnosti budou trochu jinde.
Dvě nesourodé tratě přes Holešovice a Troju rády slouží pro odklon tramvají při stržené troleji U Kříže. Ale kromě toho tu nalezneme ráj Vídeňských zastávek či nejnovější pražský most.
Linky 3 a 24 spolu sdílí od Florence až po Kobylisy stejnou trasu a projíždí tak nově rekonstruované tratě v Sokolovské a Zenklově ulici. Nebo taky multikřižovatku na Palmovce.
Dvě nejsevernější tratě v Praze obsluhují Kobylisy a Ďáblice. Věděli jste, že ta k Vozovně Kobylisy dříve neměla smyčku? A že při stavbě metra C jezdily do Ďáblic dva vozy KT8?
Největší nepoužívaná smyčka Špejchar započne dnešní video o Holešovických tratích, ať už kolem Výstaviště, nebo kolem Pražské tržnice a Vltavské.
V celém úseku ze Želivského na Ústřední dílny DP jezdí jen jedna linka a manipulační tramvaje. Ovšem kromě těchto kolejí se podíváme ještě na nácestnou smyčku Černokostelecká a odbočku k Vozovně Strašnice.
Těšnov sdílí dvě zaniklé významné objekty. Bývalé vlakové nádraží a také jednu ze čtyř pražských úplných křižovatek. Zbývá jen jednokolejná smyčka.
Nejvytíženější místa v pražské tramvajové sítí jsou dnešním tématem. Bez křižovatek Lazarská a Karlovo náměstí, stejně jako bez tratí Lazarskou a Ječnou ulicí, by doprava v Praze fungovala úplně jinak.
Z Čechova náměstí vedou na I. P. Pavlovu dvě tratě, které různými ulicemi projíždí převážně Vršovice. A pak jedna malinká do obratového trojúhelníku Zvonařka.
Jediné místo, kde tramvaje projíždí kruhovým objezdem, je bezpochyby Kulaťák neboli Vítězné náměstí. Dnes jezdí tramvaje středem, ale dříve dokonce kruhový objezd objížděly dokola jako auta.
Která tramvajová trať jako jediná podjíždí metro? Shodou okolností je od svého vzniku poměrně nezměněná, až na prodloužení na rozšířenou křižovatku Otakarova.
Ve Vinohradské ulici se postupně vystřídaly 3 tramvajové společnosti, a od té doby se můžeme z Želivského do centra svézt tudy, nebo i typově podobnou tratí v Korunní ulici.
Jednu z mladších smyček Spořilov čeká v brzké době zánik, zatímco bude trať prodloužena dále na jih. Stejně tak smyčka u vozovny Pankrác by mohla projít přeměnou a trať prodloužením.
Nejpropletenějším územím Prahy je zcela jistě Nové Město v oblasti Zderazu. Dvě severojižní tratě a tři východozápadní zvládají provoz držet pravidelný a efektivní.
Z Palmovky a Balabenky vedou dvě paralelní tratě s různou historií, ač stejným cílem, smyčkou Lehovec. Michal tuto trasu postupně představuje.
Nejstarší dráha Elektrických podniků a k tomu první trať na samostatném tělese. Tuto dvojici dostal Dan a ukáže vám třeba útroby tramvajového mostu z Ohrady na Palmovku.
Dvě nejnovější tratě v Praze shodou okolností sdílejí počáteční uzel - Anděl. Poté pokračují buď běžnou zástavbou na konečnou Radlická, nebo podél železnice na Lihovar a poté rychlodráhou na Barrandov.
Klárov je spojnicí velkého množství tratí nad Vltavu, podél Vltavy, přes Vltavu... Sice dnes moc zastávek nepotkáme, ale za to projdeme všechny úseky, které s Klárovem souvisí.
Velkokapacitní smyčka nedaleko centra Prahy má dlouhou historii, v jistém smyslu nejdelší ze všech koncových smyček v Praze. Dříve se na ní jezdilo od Prašné brány, ale ty doby už jsou pryč a dnes se na Spojovací dostaneme jen objezdem.
Která z koncových tratí je nejvytíženější, skýtá jednu vozovnu a jedno velké sídliště, a dokonce v historii měla odbočku na Vypich?
Na levém břehu Vltavy nalezneme pouze jedinou podélnou trať, ale přesto je rozmanitá. Jak se liší Malostranské úzké uličky od širokých Smíchovských tříd? A které z nich se vám víc líbí?